Wikia

Franky Bomans
Franky.jpg

Levensdata

4/3/1997, later vervroegd naar 4/3/1993

Beroep

Uitbater Frens (2012-), loodgieter bij Sanitechniek (2010-2012)

Verblijfplaats

Op huwelijksreis door Amerika

Bijnamen

Poepie (door Tibo Timmermans)

Ouders

Frank Bomans en Simonne Backx

Broer(s) en/of zus(sen)

Bianca Bomans (halfzus), Peggy Verbeeck (halfzus)

Huwelijken

Tibo Timmermans (2012-)

Relaties

Eline Eelen (2010), Max Martens (2011)

Kinderen

geen

Acteurs

Josip Koninckx: 1433-2554 (2003-2009), Braam Verreth: 2611-3000 (2009-2011), Jef Hoogmartens: 3001- (2011-2013)

Franky Bomans is de zoon van Frank Bomans en Simonne Backx. Momenteel is hij getrouwd met Tibo Timmermans.

VerhaallijnenEdit

1997-2009Edit

Franky wordt in de reeks geboren op 4 maart 1997. Na zijn geboorte trouwen Simonne en Frank in een uniek dubbelhuwelijk samen met zijn grootmoeder Florke en haar nieuwe liefde Roger Van De Wiele. Wanneer Franky nog jong is, wordt zijn vader doodgewaand. Het is moeilijk voor hem en zijn moeder om dit verdriet te verwerken, maar slagen er uiteindelijk in om hun verdriet een plaats te geven. Frank blijkt later niet echt dood te zijn en Franky is uiteraard dolgelukkig. Simonne wil Frank echter niet terug; hij heeft haar al veel te veel pijn gedaan en ze heeft nu een relatie met Mo Fawzi, en ze vraagt de scheiding aan. Franky haalt alles uit de kast om zijn ouders weer bij elkaar te krijgen, wat hem uiteindelijk toch lukt.

Franky raakt bevriend met Kasper, de zoon van Waldek en Rosa. Ze worden afgeperst door twee pestkoppen.

2009-2011Edit

Franky is 16 jaar geworden en is schoolmoe. Hij wil op leercontract gaan bij Sanitechniek , het loodgietersbedrijf van zijn oom Luc. Frank is hier aanvankelijk tegen omdat hij denkt dat Luc te veel invloed gaat kunnen uitoefenen op zijn zoon, maar Simonne kan hem toch overtuigen. Op school wordt hij gepest door ene Rocky, die onder meer zijn gsm had gestolen. Rocky, de bijnaam van Bram Schepers, komt dan ook op leercontract bij Sanitechniek. Dit ziet Franky natuurlijk niet zitten.

Bram en Freddie moeten een opdracht uitvoeren ten huize Bomans. Freddie steelt daar een broche van Yvette, en Bram wordt beschuldigd van de diefstal. Franky komt op voor de onschuld voor Bram en de twee worden vrienden. Eline, een meisje dat Bram tijdens een opdracht heeft leren kennen, komt op een gegeven moment haar telefoonnummer brengen in Sanitechniek, maar treft er Franky aan. Eline en Franky spreken af en worden een koppel. Wanneer Bram dit ontdekt is hij razend op Franky omdat hij gaan lopen is met het meisje waar hij zijn ogen eerst op had gezet, maar die ruzie wordt later bijgelegd. In het begin gaat het goed tussen Franky en Eline. Hij mag zelfs mee op reis naar New York met haar en haar ouders. Maar na verloop van tijd wordt Eline jaloers omdat Franky veel tijd met Bram optrekt. Ze vertelt aan Frank dat Franky volgens haar op mannen valt. Daarom maakt ze het ook uit.

Franky is een grote steun voor Bram wanneer diens vader, Herman, overlijdt aan een hersentumor en nu alleen overblijft. Franky ontdekt dat zijn vader de erfenis, een grote som zwart geld waar Bram geen weet van heeft, gebruikt heeft om de 25% aandelen in Sanitechniek van Kris Moreels over te kopen. Op aandringen van Franky geeft Frank de aandelen aan Bram omdat deze hem rechtmatig toekomen. Wat echter start als een verzoeningspoging eindigt in een hevige ruzie waarin Bram Frank met een mes neersteekt. Franky neemt echter de schuld op zich. Hij is nog minderjarig, terwijl Bram al 18 is en waarschijnlijk een jarenlange gevangenisstraf zal krijgen. Franky wordt door een jeugdrechter in een instelling geplaatst. Frank heeft de dader niet gezien aangezien hij in zijn rug werd neergestoken, maar is er van overtuigd dat dit Bram zijn werk is. Als hij echter hoort dat het Franky was, breekt er een moeilijke periode aan tussen vader en zoon.

2011-2013Edit

Franky vormt nu een koppel met Tibo Timmermans, die al snel bij hem intrekt. Later blijkt Tibo een vijftienjarige dochter, Jana Blomaert, te hebben. Het meisje hoopt nu ze haar vader heeft leren kennen dat hij dan toch een koppel zal gaan vormen met haar moeder.

Franky en Tibo trouwen, maar het feest eindigt in mineur: Simonne wordt aangereden door Femke De Grote en raakt verlamd. Hun huwelijksreis naar Amerika wordt hierdoor uitgesteld.

Jens De Belder koopt De Noorderzon over van Peggy. Franky stapt mee in het project en hun café krijgt de naam Frens (samentrekking van hun beide namen).

Het huwelijk van Franky en Tibo gaat door een moeilijke tijd. Franky bedriegt op een gegeven moment zijn echtgenoot zelfs met iemand die hij nog kent van uit de instelling. Franky zet alles op alles om zijn huwelijk te redden, en komt dronken en luidkeels zingen aan de Zus & Zo, waar Tibo verblijft. Uiteindelijk verzoenen de twee zich en beslissen ze om hun uitgestelde huwelijksreis naar Amerika aan te vatten. Ze zullen zes maanden wegblijven. Bram zal intussen zijn werk in de Frens overnemen.

FamilieEdit

VertolkingenEdit

Franky werd door verschillende acteurs vertolkt, o.m. als baby en peuter door Britt, de dochter van Marleen Merckx, de actrice die de moeder van Franky speelt. De drie meest significante vertolkers zijn:

  • Josip Koninckx (2003-2009): werd vervangen toen Franky werd verouderd.
  • Braam Verreth (2009-2011): Braam wou zich meer op theater gaan toeleggen.
  • Jef Hoogmartens (2011-2013 ): Jef ging zich toeleggen op een nieuwe fictiereeks 'Amateurs'.
  • Jef Hoogmartens (2011- )
  • Braam Verreth (2009-2011)
  • Josip Coninckx (2003-2009)

Around Wikia's network

Random Wiki